Végre ez is összejött: HAVAS ATTILA Európa-bajnok !!!

MOTORCSÓNAK FORMA 500-AS EURÓPA-BAJNOKSÁG

 

Sajnálatosan csonkára sikeredett az idei Európa-bajnoki széria: csupán négy részverseny eredményeiből állt össze a végső bajnoki sorrend. A hozzánk legközelebb eső ausztriai fordulót törölték a versenynaptárból. A Hamburgban megrendezett verseny Andy Chesman tragikus balesete miatt szakadt félbe. Kevesebb verseny - kevesebb pontszerzési lehetőség, kevesebb esély a bizonyításra. Ilyenkor minden futam, minden helyezés, minden egyes megszerzett pont sorsdöntő lehet - és Havas számára valóban az is volt.
A versenyeken csaknem mindenhol húsz fölötti volt az indulók száma - kétségkívül ez a siklóhajó-kategória ma Európában a legnépszerűbb, és nem véletlenül, hiszen ez a leglátványosabb. A három magyar Forma 500-as pilóta közül csak Havas Attila tudott ott lenni az összes versenyen, a bajai Pfeil Zoltán csak három, a váci Bodor Péter pedig csak két helyszínen állt rajthoz.
Az Európa-bajnoki cím eddig még hiányzott Havas eredménylistájáról, és bár az esélye megvolt rá, ő is jól tudta: a technikai sportban semmi sem biztos...
Bodor számára a Forma 500 az idén csak "tereptanulmány" volt, komolyabb eredményre ő nem számított a két verseny alapján.
Pfeil idei versenyévadját - bár neki a Forma 500-ban ez volt az első - állandó technikai problémák kísérték: ő minden bizonnyal örömmel kiegyezett volna az Eb-n is egy ötödik hellyel.


Június 6-7., Lengyelország, Szczeczinek: nyitóverseny

Három versenyzőnket végig balszerencse kísérte ezen a versenyen.
A 26 nevező nem állhatott egyszerre rajthoz, ezért minősítő futamokat kellett rendezni, ahol Havas azonnal kivívta az indulás jogát. De a reményfutamból még négyen bekerülhettek a maximálisan 18 fős mezőnybe. Minthogy Pfeilnek rögtön a minősítő futamban besült az egyik Königje, gyors motorcsere után ő is itt bizonyíthatott, és második helyen ért célba. Bodor viszont nem tudta beverekedni magát a 18-ba, így számára itt véget is ért a verseny.
Az első futamban a lengyel klasszis, Hareza előtt Pfeil vezetett, amikor a célegyenesben (!) a bordásszíj elszakadása miatt hirtelen leállt a bajai versenyző motorja. A második futamban aztán akkora lendülettel sietett Pfeil, hogy az egyik fordulóban túl szűkre szabta az ívet, és hajója felborult. Szerencsére komolyabb sérülés nem történt, de a versenyzést már nem tudta folytatni.
Így ezen a versenyen még mindig a folyamatosan motorgondokkal küszködő Havas Attila volt a "legeredményesebb" - már ha egy összesített 10. helyezést annak lehet nevezni, ami számára elég siralmas kezdést jelentett az idei évadban.

Eredmények:
1. hely: Nigel Frith (Anglia)
2. hely: Tiziano Trombetta (Olaszország)
3. hely: Aivaris Lenerts (Lettország)
4. hely: Tadeusz Hareza (Lengyelország)
5. hely: Frank Schulze (Németország)

7. hely: Kertes Krisztián (Ausztria)

9. hely: Csákó Ferenc (Ausztria)
10. hely: Havas Attila (Magyarország)


A második verseny...

...az olaszországi Borettóban volt június 20-21-én. Itt a 16 versenyző számára nem kellett minősítő futamot rendezni, a mezőny - benne Havas és Pfeil - egyszerre állhatott rajthoz.
Az első futamot Havas biztos fölénnyel nyerte az olasz Trombetta és az angol Firth előtt. A második futamban szintén Havas és Trombetta haladtak az élen, mikor az utolsó előtti kör egyik fordítóbójájánál Havas leakadt, katamaránja vészesen fél tappancsára billent, majd a nagy versenyzők rutinjával és jó adag szerencsével - jobb vállát a vízben kissé megmártva - ismét "talpra állt", és még folytatni is tudta a versenyzést. De ez a megtorpanás Trombettának már elég volt a vezető pozíció megszerzéséhez és megtartásához, Havas csak a második helyen tudott célba érni.
Pfeil ezen a versenyen csak a gyengébbik motorjával tudott rajthoz állni, az első futamban hatodik lett, a másodikban - a nehezen induló motorral utolsónak startolva - az 5. helyig sikerült felküzdenie magát.
Minden függőben volt tehát a zárófutam előtt, Havas és Trombetta egyenlő pontszámmal indultak az elsőségért, és Pfeil számára is elérhetőnek tűnt egy szép helyezés. A döntő futam feszültségét két bukás is jelezte: először Havas, majd az újraindított futamban Firth "állt fejre" a nagy igyekezetben egy-egy fordulóban - szerencsére sérülés nélkül, de a további küzdelemből már kiesve. A harmadszorra is elrajtoló mezőnyben az élen haladó Trombetta hirtelen leállt - mint utóbb kiderült, a propellere szállt el -, így 738 ponttal az angol Chesman ölébe hullt a futam- és versenygyőzelem a 700-700 pontos Havas és Trombetta előtt (utóbbi gyengébb időeredményével szorult a harmadik helyre).
Pfeil Zoltán motorját a legkeményebb rángatással se tudták "szóra bírni" az utolsó futamban, így ő a két előző futam eredményével csak egy nyolcadik helyen tudta zárni ezt az ismét nem túl szerencsés versenyt.

Eredmények:
1. hely: Andy Chesman (Anglia)
2. hely: Havas Attila (Magyarország)
3. hely: Tiziano Trombetta (Olaszország)
4. hely: Ulrich Rochel (Németország)
5. hely: Stanislav Kurtsenovsky (Oroszország)
6. hely: Aivaris Lenerts (Lettország)

8. hely: Pfeil Zoltán (Magyarország)


Július 18-19. Hamburg: harmadik forduló

Szombaton még senki nem sejtette, hogy az évad legszomorúbb versenye előtt áll a Forma 500-asok mezőnye?
Először a 22 nevezőnek selejtező futamokat akartak rendezni, de az edzésen hárman rögtön visszaléptek motorproblémák miatt, így 19-en már elindulhattak egyetlen mezőnyben. Az erős szélben a pályán veszélyes átfújások keletkeztek, törvényszerűen sok volt kezdettől fogva a bukás, ütközés, újrastartolás. De a hamburgi pálya mindig is a legkeményebbek közé tartozott. Viszont ez alkalommal a második futam végzetesnek bizonyult. Az első rajt utáni fordulóban a német Schulze megállt, majd a rögtön utána érkező Chesman először Pfeil, aztán Schulze hajójának ütközött, és bár ember nem került a vízbe, a rendezők túl veszélyesnek tartották a helyzetet, és visszalőtték a futamot.
A másodszorra elindított mezőnyt az angol Frith bukása miatt parancsolták vissza a depóba.
Ha itt is a vb. szabályai lettek volna érvényesek, nem történik meg a tragédia... De harmadszor is neki kellett indulni. A feszültség érthetően nagy volt már ekkorra mindenkiben. És ahogy a hajók a repülőrajt után szinte egy vonalban, teljes sebességgel haladtak a rajtvonal felé, Hareza és Chesman hajója oldalról összeütközött, amitől az angol versenyző egy szempillantás alatt keresztbeállt a pályán. Trombetta ebben a helyzetben egyszerűen tehetetlen volt: átment oldalról az angol hajóján, tappancsai szinte felnyársalták a versenyző testét, aki azonnal szörnyethalt. De Trombettát és Harezát is súlyos sérülésekkel emelték ki hajóikból.
A versenyt természetesen azonnal, eredmény nélkül megszakították.


Andy Chesman
(1945-1998)

Az 1995-ös év Forma 500-as Európa-bajnoka, az idei év O-500-as világbajnoka remek ember volt, kiváló sporttárs. A motorcsónaksport egész életét kitöltötte. Nem csak versenyző volt. Alkatrészekkel megrakott lakóautójával minden versenyen megjelent, hogy segíthessen, ha kell. A hamburgi versenyen ünnepelte volna 53. születésnapját. Már nem volt rá módja.
Világbajnoki címét egyetlen hétig élvezhette.
Mindenki számára ismerős alakja nagyon fog hiányozni a depók világából.

andyati.jpg (18734 bytes)

Tragédiák sajnos történnek - a technikai sportban nagyobb eséllyel, mint másutt. Egy sportbarát elvesztése mindig sokkoló hatású, hiszen mindenki tisztában van vele: másodpercek töredékén múlhat, hogy nem vele történik a baj. Bár a versenyzők erre azt szokták mondani: "ez is benne van a pakliban". De az élet - és a versenysorozat - persze megy tovább.


Augusztus 1-2. Szentpétervár: negyedik részverseny

Itt a magyar színeket csak Havas képviselte. Ha nyerni tudja a versenyt, máris nagy esélye van az Európa-bajnoki címre. De miért ment volna minden simán??
Az első futamban a javításon átesett, "betegeskedő" König csak egy második helyre bírta őt behozni, Frith nyert.
A második futam igyekezetében ugyanaz történt, mint annak idején Borettóban: mindössze két körrel a leintés előtt a vezető helyen haladó magyar versenyző hajójának orra a fordítóbójánál egy hullámba fúródott, és ez az idő- és tempókiesés újra csak egy második helyet jelentett neki Frith mögött.
Saját hibáját a harmadik futamban már hiába sikerült korrigálnia: a nyerő pozíció is csak egy összesített második helyhez volt elegendő.

Eredmények:
1. hely: Nigel Frith (Anglia)
2. hely: Havas Attila (Magyarország)
3. hely: Aivaris Lenerts (Lettország)
4. hely: Andrej Panyuskin (Oroszország)
5. hely: Jiri Masek (Csehország)
6. hely: Kertes Krisztián (Ausztria)


Augusztus 29-30. Auronzo, Olaszország: ötödik, záróverseny


A rajt pillanatai

Bármi megtörténhetett még ebben a mindent eldöntő fordulóban: az összesítésben Frith állt az élen 47 formula-ponttal, őt Havas és Lenerts követte holtversenyben 40-40-nel. Ahhoz, hogy Havas Európa-bajnok legyen, mindenképp nyernie kellett, méghozzá úgy, hogy Frith legfeljebb ötödik helyen végez. És ennek az eddigiek alapján nem volt túl nagy az esélye...
A 21 nevező közt - ebből 19-en tudtak rajthoz állni - újra ott volt mindhárom magyar Forma 500-as pilótánk. A rajtpozíciókért az időmérő edzésen kellett megvívniuk, de ennek eredménye nem volt túl bíztató: hatodik, nyolcadik és tizenegyedik helyről indulhattak a mieink.
Szerencsére ez nem tudta elvenni Havas kedvét és önbizalmát: nyerni akart! A győzelemért azonban két futamon keresztül szó szerint keményen meg kellett harcolnia: az első futamban az olasz Bacchi, a másodikban pedig a szintén olasz Trombetta loholt első pillanattól az utolsóig Attila nyakán. De a magyar versenyző ez alkalommal egyetlenszer sem hibázott, és a technika sem hagyta cserben. Persze azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy Fortuna is mellé állt: a nagy ellenfél, az angol Frith motorja ugyanis végig rendetlenkedett, az első futamban ő így csak tizedik lett, a másodikat be se tudta fejezni. Lenertsnek pedig csak egy negyedik és egy ötödik helyre futotta.
Attila versenygyőzelmét és Európa-bajnoki címét már nem veszélyeztette senki!
Pfeil az első futamban még hatodik tudott lenni, de a második futam első fordulójában úgy bezártak előtte, hogy a pálya lehető legveszélyesebb helyén volt kénytelen megállni.
A harmadik futamban Havas már csak sportszerűségből állt rajthoz, komoly küzdelmekbe nem kellett bocsátkoznia: "biztonsági" versenyzéssel futott be a harmadik helyen Bacchi és Trombetta mögött. Pfeilnek még volt esélye egy szebb helyezésre, de gyújtáshiba miatt a csalódott bajainak ki kellett szállnia a küzdelemből. Bodor folyamatos műszaki problémák miatt nem tudott eredményt elérni ezen a versenyen.

Eredmények:
1. hely: Havas Attila (Magyarország)
2. hely: Mauro Bacchi (Olaszország)
3. hely: Tiziano Trombetta (Olaszország)
4. hely: Tadeusz Hareza (Lengyelország)
5. hely: Aivaris Lenerts (Lettország)

8. hely: Nigel Frith (Anglia)
9. hely: Kertes Krisztián (Ausztria)

11. hely: Pfeil Zoltán (Magyarország)


Az 1998. évi Forma 500-as Európa-bajnokság végeredménye:


Az Európa-bajnok Havas-csapat

Európa-bajnok: Havas Attila (Magyarország, Budapesti Vízügy SC) - 60 pont
2. hely: Nigel Frith (Anglia) - 55 pont
3. hely: Aivaris Lenerts (Lettország) - 51 pont
4. hely: Tiziano Trombetta (Olaszország) - 47 pont
5. hely: Jiri Masek (Csehország - 33 pont
6. hely: Kertes Krisztián (Ausztria) - 31 pont
7. hely: Tadeusz Hareza (Lengyelország) - 30 pont

14. hely: Pfeil Zoltán (Magyarország, Bajai Spartacus VSC) - 13 pont


Tovább: O-700-as vb Rogoznóban / Vissza: Motorcsónak főoldal