Fekete hétvége...

Svédországból, a vb-ről irány Hamburg! Akkor még senki nem sejtette, hogy az évad alighanem legszomorúbb versenye áll előttetek...
– Nehéz is beszélni róla! A 22 nevező számára – ebből Havas és én voltunk magyarok – selejtező futamokat akartak rendezni, de az edzésen hárman rögtön visszaléptek motorproblémák miatt, így 19-en már elindulhattunk egyetlen mezőnyben. Ismét vasárnap volt mindhárom futam. Az erős szélben a pályán veszélyes átfújások keletkeztek, törvényszerűen sok volt kezdettől fogva a bukás, ütközés, újrastartolás. De hát a hamburgi pálya mindig is a legkeményebbek közé tartozott. Viszont ez alkalommal a második futam végzetesnek bizonyult. Az első rajt utáni fordulóban a német Schulze megállt, majd a rögtön utána érkező Chesman nekem, aztán Schulze hajójának ütközött, és bár ember nem került a vízbe, a rendezők túl veszélyesnek tartották a helyzetet, és visszalőtték a futamot. A másodszorra startoló mezőnyt az angol Frith bukása miatt parancsolták vissza.
Ha itt is a vb szabályai lettek volna érvényesek, nem történik meg a tragédia...
– De hát itt volt harmadik start is. A feszültség érthetően nagy volt már ekkorra mindenkiben. És ahogy a hajók szinte egy vonalban, teljes sebességgel haladtak a rajtvonal felé, Hareza és Chesman oldalról összeütközött, amitől Andy hajóra egy szempillantás alatt keresztbeállt a pályán. Trombetta ebben a helyzetben egyszerűen tehetetlen volt: átment oldalról az angol hajóján, tappancsai szinte felnyársalták a versenyző testét, aki azonnal szörnyethalt. De Trombettát és Harezát is súlyos sérülésekkel emelték ki hajóikból. Iszonyú pillanatok voltak...
– És te ezalatt hol voltál?
– A baleset mindössze néhány méterre tőlem történt, Chesman és Hareza összecsapódott hajói közt mentem el, és a víznyomás leállította a motoromat. Jobbnak láttam nem mozdulni. Mint utóbb kiderült, ez sem volt túl jó választás, hisz a parton értem izgulók azt várták, legalább intsek egyet, hogy velem minden rendben van.
A versenyt természetesen azonnal, eredmény nélkül megszakították.
Hogyan fogadják a versenyzőtársak az ilyen tragédiát?
– Feldolgozni nem lehet. Legfeljebb elfogadni azt, mivel tulajdonképpen mindnyájan tisztában vagyunk, csak nem fogalmazódik meg bennünk, míg meg nem történik a baj: “ez is benne van a pakliban”.

andy.jpg (13495 bytes)

Andy Chesman – az 1995-ös év Forma 500-as Európa-bajnoka – remek ember volt, kiváló sporttárs, mindig szívesen segített. A hamburgi versenyen ünnepelte volna 53. születésnapját. Már nem volt rá módja. Világbajnoki címét egyetlen hétig élvezhette. Családjukban ő a sportág második áldozata.


Hál’ Istennek elég régóta nem volt halálos baleset a sportágban. A Forma–500 meg eddig valahogy biztonságosabb kategóriának tűnt a papucsoknál. Nem fordul meg ilyenkor egy versenyző fejében, hogy köszönöm, ebből nekem elég?
– Ez a bizonyos hétvége elég sokkoló hatású volt. Az O–250-es Eb-n, Tallinnban ugyanis halálos balesetet szenvedett egy cseh sporttársunk is. Egy héttel előbb pedig a korfui Forma–1-es versenyen a dunaújvárosi Mihaldinecz Rudolf olyan szerencsétlenül bukott, hogy a becsapódáskor beszorult hajója hátsó részébe, és mire az eszméletlen versenyzőt a búvárok felszínre hozták, rengeteg víz került a tüdejébe. Két órát volt kómában, de az orvosok meg tudták menteni. Neki szerencséje volt. De ezek miatt, azt hiszem, egyikünk sem futamodik meg, újra rajthoz kell állnunk. Andy miatt – és önmagunk miatt is. Ilyen a technikai sport. Talán kegyetlennek tűnik néha. Pedig “csak” kemény.
Milyen versenyek vannak még az idén számodra?
– Augusztus első hétvégéjén újabb Forma–500-as forduló lesz Szentpéterváron, ide a nagy távolság miatt nem jut el a csapat. Az ausztriai – számunkra legközelebb lévő – fordulót sajnos törölték a versenynaptárból. Marad tehát augusztus végén az olaszországi utolsó F–500-as verseny, majd szeptember legvégén Pozsonyban a Magyar Bajnokság záróversenye.

Reméljük, mindez már baj nélkül.

Hamburgban egyébként az O–350-esek számára ADAC Kupa versenyt is rendeztek, melynek a tragédiáig egy futama zajlott le. Ebben az egyetlen magyar induló, a bajai Kovács László a második helyen végzett.


Tovább: O-350-es Eb és vb / Vissza: Motorcsónak főoldal