Veszélyes versenyek a motorcsónaksportban

Július 11–12-én a svédországi Norában O–500-as világbajnokság, a következő hétvégén Hamburgban újabb Forma 500-as Európa-bajnoki forduló zajlott le. A bajai Pfeil Zoltán mindkettőn részt vett. Őt kérdeztem a versenyekről.


– Milyen körülmények közt versenyeztetek Norában?
– Nem éppen ideális körülmények között; 12 fokos hidegben, esőben és erős szélben vacogtunk, persze a víz is kemény volt. A hajókat vasúti síneken, sziklás parton kellett minden alkalommal átcipelni, indítóstég nem volt, a vízben kellett állni a szerelőknek. A 24 fős mezőnyben a magyar színeket rajtam kívül Havas Attila és Bodor Péter képviselte, és a szokásostól eltérően mind a 24 nevezőt egyszerre engedték indulni, minősítő futam nélkül. Ráadásul a ritkább, órás vagy repülőrajtot választották a szervezők, és mivel a rövid rajtegyenes után azonnal jött az első fordítóbója, várható volt, hogy ez okoz még forró helyzeteket, hisz ott mindig veszélyesen óriási a tülekedés, még kisebb létszámú mezőny esetében is.
Miféle “forró helyzetek” álltak elő a futamok során?
– Csak az első futam zajlott problémamentesen. Ezt az angol Chesman nyerte, én a lengyel Hareza, Havas és az olasz Trombetta mögött ötödik helyen értem célba. A második futam érdekesen indult: a 24-ből 19-ünket zártak ki a korai rajt miatt. Sajnos, az idén módosított szabály szerint már nincs újrarajtoltatás abban az esetben, ha a mezőny több mint fele “bekoraizik”. Ezt ott még mi sem tudtunk.
Tehát akinek sikerült a rajt, az már előkelő helyen is végzett…
– Igen; Havas, Hareza, Bodor, Chesman, Bacchi volt a sorrend.
És innentől “elszabadult a pokol”...
– A harmadik futam startja után Havas és Trombetta ütközött, és így visszalőtték a mezőnyt. A megismételt start után ugyanott Kertes és Hareza “csaptak össze”, ami újra a futam megszakítását jelentette. De mivel vb-n legfeljebb két újrastartolás engedélyezett, ezt a futamot törölték is. Ekkor már nyilvánvaló volt, hogy a majdani győztes azok közül fog kikerülni, akiknek lesz három érzékelhető futama. Nekem ekkor már kettő kiesett...
Innen akár simán is mehetett volna minden...
– Akár. Mert az utolsó futam startja után kritikus helyen Havas most Harezával ütközött, és mert a lengyel ebben vétlen volt, ő újra indulhatott a megismételt rajtnál, Attila világbajnoki esélye viszont ezen a ponton elúszott. A küzdelemnek Hareza és Chesman között kellett eldőlnie. Ebben a futamban Hareza, Chesman és Bodor mögött negyedik lettem, de a lengyel versenyző öröme nem tartott sokáig; korai rajtolás miatt utólag kizárták, így mindnyájan előreugrottunk egy helyezésnyit.
A világbajnokság végső sorrendje így Andy Chesman (Anglia), Havas Attila, Tadeusz Hareza (Lengyelország), Bodor Péter lett, én az 5. helyen végeztem.
Szép eredmény egy ilyen eseménydús versenyen. Elégedett vagy?
– Így visszatekintve nem igazán. Végre, hosszas itthoni kísérletezés után, igazán gyorsra állt össze a motorom, és ha lett volna még egy értékelhető futamom, könnyen zárhattam volna dobogós helyen is.


Bodor és Pfeil: 4. és 5. helyen

Tovább: Forma-500, Hamburg / Vissza: Motorcsónak főoldal