EZ AMERIKA! - távoli motorcsónak-világbajnokságra készül a bajai csapat

Minél távolabbi egy versenyhelyszín, annál nagyobb gondban van az amúgy is igen szorongatott anyagi helyzetben lévő magyar motorcsónaksport. Így történhet meg az, hogy az idei évadban az O–350 és O–700-as kategóriák kettős világbajnokságára, mely október 16 és 19 között a floridai Cypress Gardensben kerül megrendezésre, összesen három magyar versenyző jut ki. Két bajai: Pfeil Zoltán, a tavalyi év O–350-es világbajnoka és Kovács László, idei Eb harmadik helyezett, valamint a szegedi Feil János. Az O–350-es mezőnyben mindhárman rajthoz állnak, de Pfeil az O–700-asok között is indul.
A hajók a technikai felszereléssel már szeptember 19 óta úton vannak vonaton és hajón az Újvilág felé, a csapat október 14-én repül a versenyhelyszínre. A "bekonténerezés" előtti napokban Kovács és Pfeil is vízre szállt Baján egy-egy edzés erejéig, akkor beszéltem velük a felkészülésről, a kilátásokról.

Mekkora verseny várható?
P. Z.:
Az európaiakhoz képest hihetetlenül sok, 50–60 nevező van kategóriánként, a többség olyan távoli országok és kontinensek képviselője, akikkel még sosem versenyeztünk együtt, így fogalmunk sincs, mire képesek a vízen. Mivel biztonsági okokból csak húsz induló állhat rajthoz egy futamban, kemény szórás lesz: pénteken több minősítő-időmérő futamon dől el az indulás lehetősége. Ezt követi szombat-vasárnap az előírt négy futam, melyből a legjobb háromban elért helyezés számít a végeredménybe. Ez a motoroknak és a versenyzőknek is hatalmas próbatételt jelent.
– Úgy tudom, más típusú a pálya is...
K. L.:
Igen, jellegzetesen amerikai típusú körpályán futunk majd, szemben az Európában megszokott kétbójás megoldással. Ami persze a "hazaiaknak" fog kedvezni. Ilyen pályán ugyanis a végsebesség, ami igazán számít, hisz végig szinte teljes gázzal lehet száguldani. A kétfordulós pálya sokkal nagyobb technikai tudást kíván a versenyzőtől: ráérezni a gázvisszavétel optimális pillanatára, az ideális fordulási ívre, megfelelően "helyezkedni" a mezőnyben nem könnyű feladatok. A tavalyi év milánói tapasztalatai szerint az amerikai, japán és olasz versenyzők nagyon erős, rettenetesen gyors motorokkal rendelkeznek, de csak az olaszok igazán "technikásak". Tehát nem vagyunk könnyű helyzetben... Majd az edzéseken igyekszünk megszokni a másfajta pályát. De a technika ördöge sajnos kiszámíthatatlan.
Pfeil Zoltán idei versenyévadja nem volt a legszerencsésebb. Talán az elmulasztott sikerekért kárpótolod magad azzal, hogy két kategóriában is szerencsét próbálsz?
P. Z.:
Van két ütőképes motorom, mind a kettőtől sokat várunk. 350-ben kölcsönhajóra kerül a König, egy olyanra, amivel csak itt az utolsó edzésen mentem néhány kört. Az O–700-ban viszont a papucstest sokkal könnyebb lesz bármelyik katamaránnál, ezért tartom esélyesnek azt a szerelést is. Viszont több napon keresztül egyik hajóból a másikba hasalok át, jóformán pihenés nélkül. Az eddig megszokott fizikai és idegi megterhelés többszörösével kell majd megbirkóznom. De legyünk optimisták, másképp nem érdemes belefogni.
Messzire mentek, világot láttok...
A "dolce vita" az európai versenyeken sem volt soha jellemző a bajai csapatra. Mi mindig nagyon komolyan koncentrálunk a feladatra, és általában se időnk, se pénzünk nincs egyéb turistaprogramokra. Ez a mostani utazás a csapat legtöbb tagjának élete elso repülőútja és Európán kívüli élménye lesz. A verseny kezdete előtt mindössze két napunk lesz az átállásra, ami az időeltolódást és a klímaváltozást tekintve nagyon rövid idő. Aztán három nap munka – teljes erőbedobással. De azért a hazautazás előtt marad még pár napunk arra is, hogy – már amennyire pénztárcánk megengedi – egy-két szép helyet megnézzünk, és megfürödjünk az óceánban. Azt hiszem, ennyit igazán megérdemlünk majd. Egyébként 24-én délelőtt érünk haza.
Mit tudtok a szegediekről?
K. L.
: Csak annyit, hogy Feil motorját a többszörös Európa- és világbajnok olasz Carlo Menta készíti fel személyesen. És ez önmagában is komoly esélyt jelent a legjobbak közé kerülésre.


Vissza: Motorcsónak főoldal - Tovább: Versenybeszámoló a világbajnokságról